Subskrypcja
Zainwestuj w swoją firmę! Napisz

Jak docieramy do klienta: najpierw telefon, potem internet

Z badań przeprowadzonych przez UPC wynika, że wciąż podstawowym narzędziem pracy małego przedsiębiorcy jest telefon, nadal zaś nie doceniamy potęgi internetu.

Z badań przeprowadzonych wśród segmentu SOHO (small office, home office) w maju 2010 r. wynika, że telefon komórkowy to podstawowe narzędzie pracy aż 97 proc. badanych, zaś posiadanie telefonu stacjonarnego deklaruje blisko połowa właścicieli małych firm. Internet stacjonarny posiada tylko 79 proc. z nich, a mobilny – zaledwie 40 proc.

Wynika to z nastawienia mikroprzedsiębiorców, których usługi nastawione są w większości przypadków na rynek lokalny. Tam większą rolę odgrywa rekomendacja. Potwierdzają to badania UPC – aż 68 proc. badanych wskazało, że najczęstszym źródłem pozyskania nowych zleceń jest opinia dotychczasowych klientów. Tylko 17 proc. firm przyznało, że nowych kontraktów szuka w internecie.

Jeśli już korzystamy z nowych technologii to po to, aby:

  • kontaktować się z klientem (82 proc.),
  • komunikować się w obrębie firmy (67 proc.),
  • zdobyć wiedzę niezbędną do prowadzenia firmy (65 proc.),
  • zdobywać nowych klientów (55 proc.),
  • znaleźć pomysły na rozszerzenie oferty (21 proc.).

UPC zapytało mikroprzedsiębiorców również o to, w jaki sposób poza rekomendacją i telefonem starają się reklamować swoje usługi i szukać klientów. Okazało się, że internet zyskuje na znaczeniu choćby kosztem tradycyjnych form promocji takich jak: reklama w prasie, katalogi branżowe czy książki telefoniczne. Jeśli musimy za coś zapłacić to wolimy przeznaczyć te pieniądze na reklamę w wyszukiwarkach (AdWords) oraz pozycjonowanie strony internetowej.

Kanały dotarcia do klientów małych firm

(badania przeprowadzone przez UPC w maju 2010 r., wspomagane, można było wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

Firmy zaczynają zatem doceniać potęgę internetu, a największą barierę stanowią koszty oraz brak dostatecznej wiedzy. Ratunkiem może być tutaj skorzystanie z doświadczenia zewnętrznego konsultanta, który specjalizuje się w marketingu firm z sektora MSP.